tisdag 26 januari 2010

Chokladpaj


I helgen hade jag fin besök i min lilla lya, jag passade givetvis på att bjuda på en smarrig chokladpaj. Receptet hittade jag hos Hallonochblåbär
I övrigt är det svinkallt i skåne och ingen längtar nog mer efter våren än jag!

Chokladpaj
100 g smör
½ dl strösocker
2 dl havregryn
1 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl vispgrädde
50 g smör
1 ½ dl sirap
200 g mörk choklad
1 ½ dl hallon

Sätt ugnen på 200°

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, havregryn och mjöl. Rör ihop till en deg. Tryck ut i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 8 – 10 min tills den har fått fin färg.Koka upp grädde, smör och sirap i en kastrull. Koka på svag värme ca 10 min. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i smeten. Ställ tillbaka på eftervärme. Rör tills chokladen smält och är riktigt slät och blank. Häll chokladsmeten i pajskalet och strö över hallonen. Ställ i kylen för att stelna minst 5 timmar eller övernatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar