torsdag 25 februari 2010

Morfars kyckling













Nu har jag för fösta gången i mitt liv styckat en kyckling. Måste nog säga att jag är nöjd med resultatet, men i påsk får det bli en utbildning hos morfar.
Det är klart att det ställde till lite probem vid stekningen i ugnen, brandvarnaren från ikea satte fart, fråga inte mig hur man stänger av den...plockade ut batterierna och den pep ändå.

Marinad till kycklingen
50g Smör
Salt
Svartpeppar
Soja( använde kikoman, som ni vet ger inte den så mycket färg)

Ugnstemperatur 200

Sås
1 dl Grädde
1 dl Mjölk
Vitpeppar
Svartpeppar
Soja(Mushroom soy, den ger lite mer färg åt såsen)
vetemjöl till redningen

Om det ska vara morfars kyckling så ska den serveras med potatis och en klick gelé, men jag hade ingen potatis hemma tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar