lördag 27 februari 2010

Spenatsoppa


Detta är en rätt som trotsar allt vad jag tycker mindre om i matväg. Som ni säkert har upptäckt så finns det inte mycket sallad eller soppa här. Det är två saker som inte faller så nära mitt hjärta som en blodig biff. Men det finns så klart undantag som bekräftar regeln! Denna spenatsoppa är underbart god, enkel och snabb ja listan kan göras lång. prefekt när man inte vill stå vid spisen.

1 paket bladspenat
1 gul lök
1 msk smör
2.5 msk maizena
10dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
1,5dl grädde(funkar ju med matlagningsgrädde också men det är godare med riktig)
salt och peppar.

Stek löken i smöret
Tillsätt maizena och rör om, i med vatten buljongtärningarna och spenaten.
Låt koka 10 min, inte mer!
Tillsätt grädde, salt och peppar.
Jag fördrar slätsoppa så körde ett varv med stavmixern.
Koka i 2 min Färdigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar